מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה כרונית  שמתבטאת בעיקר בדפוס עקבי של חוסר קשב עם/בלי נטייה להיפראקטיביות.
הפרעה זו מופיעה בקרב כ- 7% מהילדים בגיל ביה"ס  ולמרות שמקובל לחשוב שמהפרעה זו סובלים בעיקר ילדים, היא איננה נעלמת כאשר הם הופכים בני 18. ההפרעה על צורותיה השונות, ממשיכה לתת אותותיה גם במהלך חייהם הבוגרים (עד כ-60%) מאלו שסבלו ממנה כילדים. הפרעת קשב וריכוז היא כמו תמנון, משליכה ושולחת זרועות לכול היבטי החיים; עבודה, לימודים, זוגיות, מיניות, הורות, יחסים בינאישיים, פנאי וכד. 
  • לעיתים הם חסרי מנוחה ומתקשים לשבת, לנוח או להירגע. פעילויות שקטות עלולות להיות בלתי נסבלות עבורם
  • הם נוטים לאימפולסיביות – לעשות או לדבר מבלי לחשוב תחילה. הדבר עשוי להתבטא בקבלת החלטות פזיזה ולא שקולה ובקושי להקשיב לאחרים; הם עלולים לקטוע אחרים, לענות לפני שנשאלו, או 'לפלוט' אמירות שעליהם יצטערו.

כיצד מתבטאת הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים?

  • במהלך ההתבגרות הסימפטומים האופיניים  להיפראקטיביות לרוב מתמתנים, כך שהנטייה לתנועתיות יתר שכיחה פחות ובמקומה הם הופכים לחסרי שקט וחסרי מנוחה.
  • הם חיים בתחושה של תת השגיות,תחושה שהם לא מצליחים להשיג ולממש את הפוטנציאל שלהם.
  • דעתם מוסחת בקלות – הם אינם שמים לב לפרטים ומתקשים במשימות שדורשות מספר שלבים או תכנון וארגון, ולכן הם עשויים להימנע ממטלות כאלו
  • מתקשים לעקוב אחרי הנאמר בשיחות ומאבדים מיקוד מבלי שהם שמים לב לכך
  • הם אינם מאורגנים דבר שמשתקף בחוסר סדר ו'בלאגן' בסביבתם,
  • הם מרבים לשכוח חפצים או דברים ולא שמים לב אליהם. מתחילים מספר משימות בו זמנית, מתקשים לעיתים להתחיל במשימה או  נוטים להתמהמה ולדחות אותה עוד ועוד. כתוצאה מכך הם אינם משלימים אף משימה או מבצעים 'חצי עבודה'
  • הם מתקשים לסבול שעמום – משתעממים בקלות ולכן נוטים לחפש אחרי גירויים חדשים , "מעניינים", מלהיבים, מרגשים יותר…
  • יש להם נטייה להיות מודאגים, להתרגז יותר מהאחרים ולסבול ממצבי רוח משתנים

הביטוי הכולל להפרעת הקשב אינו משתקף באופן אחיד והוא משתנה ברמת העוצמה שלו ממבוגר למבוגר.

מהתלונות האופייניות, עשויות להתפתח שתי צורות התנהגות עיקריות: האחת היא פרפקציוניסטית נוקשה שמקורה בניסיון להחזיק את הקשיים תחת מסגרת מגבילה, שתיצור תחושה של שליטה מדומה. השנייה היא התנהגות כאוטית הכוללת בלבול חוסר ארגון וחוסר יציבות.

מטרתו העיקרית של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי בהפרעות קשב היא, לסייע למטופל ליצור תשתית לאיכות חיים טובה יותר, כזו שתאפשר לו לחיות את חייו מתוך תחושה של משמעות והגשמה עצמית.

כיצד? – באמצעות ויסות התגובות הרגשיות האוטומטיות ובהפעלה מבוקרת של הרגשות. פיתוח מנגנון הוויסות הרגשי עומד במרכזו של הטיפול הקוגניטיבי בבואו לטפל באדם הסובל מהפרעת קשב. חשוב להבין, שהרגשות נוצרים בתגובה לגירויים חיצוניים או פנימיים. גירויים אלה אינם פועלים לבדם, אלא מתווכים באמצעות המערכת הקוגניטיבית – המחשבות, כלומר אנו לא מגיבים לגירויים כפי שהם מתרחשים במציאות, אלא לגירויים כפי שאנו תופסים אותם. האופן שבו אנו מפרשים בו את המציאות ואת הגירויים סביבנו יוצר תגובה כימית – חשמלית במוחנו. כתוצאה מתגובה זו נוצרת האמוציה ( הביטוי הגופני של הרגש) ובמקביל גם הביטוי המנטלי של הרגש.

חווית הרגש – על בטויה הגופני והמנטלי מוביל אותנו לפעולה. לדוגמא: מישהו דחף אותי (בלי כוונה ), אני חושב שאני בסכנה, אני חש פחד וכעס, ובאופן אימפולסיבי  אני דוחף בחזרה אף שהגירוי והחוויה הרגשית נפרדים זה מזה, הם מקושרים זה לזה באופן אוטומטי בעזרת המחשבות. כמובן  שבהרבה מקרים תגובות אלה מצוינות ומועילות: הן עוזרות לנו לשרוד ולהשתלב היטב בחברה הסובבת אותנו, אולם יש מקרים שבהם התגובות מאבדות מיעילותן ומסבכות את חיינו. חשוב להדגיש שאף על פי שאנו חווים את התגובות כאוטומטיות ובלתי נשלטות, יש בנו היכולת להפעיל את הרגשות גם באופן שאינו אוטומטי בתגובה לגירויים רבים ומכאן הדרך לדרכי תגובה ופעולה מועילים ומיטיבים יותר סלולה.

ברמה ההתנהגותית מקנה הטיפול כלים ואסטרטגיות שעוזרות למטופל לשפר את רמת הארגון שלו; ניהול זמן, ארגון מטלות, סדר עדיפויות, תכנון, שינוי סביבת העבודה ועוד. מטרתם היא לעקוף את ההפרעה ולאפשר זרימה טובה יותר של התפקוד היומיומי. 

עקרונות הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית בטיפול

1. בעיותינו בחיים קשורות לתפיסת המציאות שלנו. תפיסות מסולפות גורמות לנו לרגשות שלילים ולהכשלה עצמית.

2. אנו עבדים של ההרגלים ההתנהגותיים שפיתחנו במשך השנים. הרגלים אלה כוללים מחשבות המשכפלות דפוסי חשיבה מסולפים שאין בהם תועלת.

3. אדם יכול ללמוד דברים חדשים, ובהם דפוסי חשיבה חדשים ותבניות התנהגות חדשות.

4. תהליך הלמידה דורש השקעה של זמן ואנרגיה. הוא דורש מאמץ והתמדה בתרגול. 5.לפי הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית הטיפול הוא מפעל משותף למטופל ולמטפל. הטיפול כולל עבודה עצמית רבה, ותפקידו של המטפל לעזור למטופל בתהליך הלמידה והצמיחה האישית שלו

ליצירת קשר וקביעת פגישה

קליניקה פרטית, יעקב מרידור 17 – תל אביב יפו | 050-6531647