מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

Cognitive Behavioral therapy – C.B.T

טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא שיטת טיפול פסיכולוגי המתבססת על שילוב עקרונות  הן מתוך הטיפול ההתנהגותי והן מתוך הטיפול הקוגניטיבי. מי שנחשב לאבי השיטה הוא הפסיכולוג  אלברט אליס, הוא זה שייסד ופיתח אותה בשנות ה -50 של המאה ה-20.

החלק ההתנהגותי בטיפול מתבסס על הרעיון שהתנהגותם של בני האדם מושתתת על פי דפוסי התנהגות נלמדים, והרגלים שנרכשו במהלך החיים. בחלק זה, מטרת הטיפול היא שינוי דפוסי ההתנהגות של המטופל ומערך התגובות שלו לאירועים שונים, תוך שימוש בשיטות הקשורות ללמידה.  החלק הקוגניטיבי בטיפול, מתבסס על ההנחה שדפוסי חשיבה משפיעים על ההתנהגות, ושמקורן של הפרעות רגשיות הוא בדפוסי חשיבה מעוותים. מטרת הטיפול בחלק זה היא זיהוי דפוסי החשיבה הלקויים והקניית דפוסים יעילים וסתגלניים במקומם.

הנחת היסוד של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתבססת על הרעיון שרגשות שאנו מרגישים, נובעים מהפירוש שאנחנו נותנים לאירועים ולא מהאירועים עצמם. ייעודו של הטיפול הינו בזיהוי דפוסי חשיבה לא רציונליים של האדם ובהקניית אמונות ותפיסות רציונליות חלופיות במקומן. הניתוח כולל את  ההצהרות המילוליות של האדם, ה – self talking)- כדי ללמוד, מהן מחשבותיו ומהן אמונותיו הלא רציונליות, וכדי לשכנע אותו בטיעונים הגיוניים ואמונות רציונליות , כאלה שיאפשרו לו לנתח את המציאות באופן מדויק יותר ובכך יעזרו לו לשפר את הסתגלותו למציאות ואת רמת תפקודו.

מהם דפוסי חשיבה ומחשבות אוטומטיות?

כשאנו קולטים ובוחנים את העולם סביבנו, אנו מעניקים לכל אירוע או חוויה פירוש שיוצר תבנית מחשבתית מסוימת. אנו שופטים ומתייגים את האירועים בחיינו בהתאם לתבניות חשיבה שנוצרו אצלנו עוד משחר ילדותינו ולאורך כל מהלך החיים  וכך גם חווים אותם. תבניות חשיבה אלו, נצרבות ונטמעות בנו עם השנים והופכות להיות דפוסי  החשיבה.  דפוסי חשיבה אלו הופכים להיות אוטומטים, מעין רפלקס. מחשבות אלו הן כל כך מהירות לפעמים, עד שבחלק מן האירועים אנו לא שמים לב מה היו בכלל המחשבות או ההרהורים שקדמו לחוויה שחווינו באירוע.

בחזרה לנעמי מהדוגמאות לעיל, כדי להבין יותר: ראובן מסתובב זעוף בבית. נעמי אשתו מנתחת את הסיטואציה – " זה בטח קשור אלי" מנגנון החשיבה האוטומטי – נעמי נוטה לנתח באופן אוטומטי את מצב רוחו של בעלה כקשור אליה. במקרים רבים אופן חשיבה זה בא לידי ביטוי אצלה במצבים דומים נוספים. הבוס מחמיץ פנים ונעמי חושבת שכנראה עשתה משהו לא בסדר. מסקנה – נעמי נוטה לנתח ולפרש אירועים ומצבים שונים בחיים עפ"י דפוס חשיבה קבוע וחוזר שלא בהכרח נכון ומותאם למציאות. זוהי דוגמה אחת מיני רבות שמטרתה להמחיש איך אנו נוטים לנתח אירועים שונים בחיינו באופן אוטומטי ללא ידיעה אמיתית האם האופן שבו אנו מפרשים את האירועים אכן נכון, וכך אנו גורמים לעצמנו הרבה פעמים עוול מיותר. 

הטיפול המשולב, קוגניטיבי והתנהגותי, מבוסס מחקרית והוכח כיעיל ואפקטיבי  ביותר. עקרונותיו מיושמים בטיפול בדיכאון, בהפרעות חרדה שונות, בהפרעות אכילה ועוד.  אולם חשוב להדגיש, שטיפול זה  לא נועד רק עבור אלה הסובלים מדיכאון והפרעות קשות, אלא נועד גם לכול אדם שמבקש להשיג באמצעותו שיפור עצמי, שליטה רגשית, והרבה יותר שלווה בחיי היומיום. הטיפול  מתמודד מול כל תופעות הלוואי של החיים המודרניים, החל מהנטייה להתרגז בקלות וכלה בהתמוטטות רגשית.

ניתן ומומלץ להיעזר בו במצבי מצוקה תוצרי המציאות כגון :גרושים, אובדן, וכדומה. כמו כן, ניתן לפתור באמצעותו בעיות כרוניות בלתי מוגדרות הנראות כחסרות גורם חיצוני, כדוגמת חוסר בטחון עצמי, עצבות, רגשי אשמה, אפתיה, ועוד.

כנאמר, הנחת היסוד של הטיפול גורסת שלחשיבה יש חלק מרכזי בחיי הרגש שלנו. המחשבות הן המובילות לרגשות. אופיין של המחשבות חיוביות או שליליות הוא הקובע איך נרגיש. כלומר לכול הרגשה יש בעצם מחשבה מקדימה. 

דוגמא לשם המחשה:

הסיטואציה : 1) ראובן, הבעל, חוזר הביתה מהעבודה ומסתובב בבית זעוף וחסר מנוחה. נעמי- אשתו, חושבת  (באופן אוטומטי) : " בטח זה בגללי.. משהו שעשיתי בטח מרגיז אותו…" נעמי מרגישה דכדוך, מתח…. 2- ) נעמי מגיעה לעבודה . הבוס שלה מסתובב  במשרד זעוף וחסר שקט. המחשבה האוטומטית של נעמי : " בטח הוא עצבני בגללי"… נעמי מרגישה  חרדה עולה… מצב רוח עכור… 

לדפוסי החשיבה המוטעים מספר מאפיינים:

  • יש להם נטייה לבקר ולשפוט את האירועים או את מעשנו באופן שלילי ובכך להשפיע על מצב רוחנו
  • הם נוטים לחזור על עצמם באופן קבוע באירועים דומים נוספים ובכך, תורמים שוב ושוב להיאחזותה של תבנית החשיבה בתודעתנו.
  • המחשבות האוטומטיות שמזינות את דפוסי החשיבה, חולפות במוחנו במהירות רבה שלפעמים קשה לנו לתפוס אותן
  • אנו לא מודעים לכך שמחשבות אלו מבזיקות במוחנו ומקושרות לתבנית חשיבה שלילית שקובעת בסוף את הרגשתנו.

מהם דפוסי חשיבה מוטעים?

 דפוסי חשיבה מוטעים הם בעצם " הרגלי חשיבה" שאימצנו לעצמינו והוטמעו בנו עם השנים. השימוש היומיומי בהם, באופן חוזר, אוטומטי ובלתי מובחן, מוביל לניתוח מוטעה של אירועים בהם אנו נתקלים. ובחזרה לדוגמא של נעמי :כאמור, נעמי נוטה לנתח מצבים שונים בחייה עפ"י דפוס חשיבה קבוע. היא מאשימה את עצמה על כך שבעלה זעוף או כשהבוס בעבודה מחמיץ פנים בדומה למצבים רבים נוספים. כתוצאה מכך מצב רוחה רע, היא מרגישה אשמה ורואה עצמה קשורה ואחראית למצבם. אך – האם היא צודקת בניתוח המציאות? האם בהכרח בעלה והבוס אכן כועסים או מאוכזבים ממנה? האם ישנה אפשרות שמצב רוחם אינו קשור אליה בכלל ואלי כן? הדרך ההגיונית להתמודד עם סיטואציה מעין זו היא לוודא האם יש לנו חלק, אשמה, אחריות במצבם של אחרים טרם נקבע זאת בוודאות. אנו נוטים פעמים רבות בחיינו, בדומה לנעמי, להסיק מסקנות באופן אוטומטי, להאשים את עצמינו בלי לברר האם יש דברים בגו.  על נעמי לברר האם מצבם של בעלה והבוס קשור באופן זה או אחר אליה. נעמי לא עושה זאת. נעמי קובעת, בלי לערוך ברור עם עצמה ו/או עם בעלה והבוס שמצבם בהכרח קשור בה. זהו דפוס חשיבה מוטעה  . בדומה לנעמי גם אנו איננו מודעים לכול תבניות מחשבתנו, הן לעיתים כה מהירות וקובעות איך נרגיש ומה יהיה מצב רוחנו ובחלק מן האירועים באופן אוטומטי, מעוות ושגוי. 

לסיום 

ציטוט מתוך דבריו של פרופ' גולן שחר (אוניברסיטת בן גוריון  ופרופ' אורח במחלקה לפסיכיאטריה , בית ספר לרפואה של אוניברסיטת ייל) עם צאתו לאור של הספר 'טיפול התנהגותי קוגניטיבי במבוגרים' :"כפסיכותרפיסט אינטגרטיבי , ששורשיו העמוקים הם בעולם הפסיכואנליטי , אני מנצל הזדמנות זו כדי להצדיע לתנועה הקוגניטיבית – התנהגותית. מדי שנה, מיליוני אנשים בעולם נוכחים בכך שההתערבות הקוגניטיבית- התנהגותית עוזרת להם וחיונית לחייהם. הגישה הקוגניטיבית – התנהגותית ראויה לדימוי שלה כמנהיגת התנועה לפסיכותרפיה מבוססת ראיות….אני אסיר תודה על ההזדמנות לשלב התערבויות קוגניטיביות – התנהגותיות בפרקטיקה הקלינית האינטגרטיבית – פסיכואנליטית שלי, לרווחתם של מטופלי……אין ספק שהגישה הקוגניטיבית התנהגותית חוללה שינוי עמוק בפסיכולוגיה האקדמית העולמית."

לסיכום:

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הינו גישה טיפולית פסיכולוגית, המציעה דרכי התערבות המבוססים על ממצאי מחקרים ועל תיאוריות פסיכולוגיות מודרניות ומעודכנות. גישה זו היא פרקטית, וממוקדת בהווה ובשינויים הרצויים לעתיד, לצורך כך, מושם בה לפעמים גם דגש על עברו של המטופל.

גישה זו נבחנה באופן אמפירי ונמצאה כיעילה באמצעות מאות ניסויים מדעיים מבוקרים יתרונו הגדול של הטיפול הפסיכולוגי בגישה הקוגניטיבית התנהגותית הינו ביכולת הפוטנציאלית שלו להביא לשינוי, לפעמים משמעותי מאוד ובתוך זמן קצר יחסית. זאת בהשוואה לגישות פסיכו תרפויטיות אחרות , שלרוב ממושכות יותר – וכפועל יוצא גם יקרות יותר.

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית מתבססת על תהליכים קוגניטיביים המשפיעים על הרגש , התפיסה, האמונות, על ההנעה והמוטיבציה ועל ההתנהגות. 

המטרות הטיפוליות מנוסחות ע"י המטופל בעזרתו של המטפל והצלחת הטיפול ניתנת למדידה ולהערכה בכל שלב ושלב בתהליך.

ליצירת קשר וקביעת פגישה

קליניקה פרטית, יעקב מרידור 17 – תל אביב יפו | 050-6531647